Tuesday, October 19, 2010

TOSAI

TOSAI

Ya...itulah tajuk untuk entry aku hari ni..hee
tapi....
kenapa mesti tosai?
hee....sbb...aku suka sgt makan tosai...:)

entah mcm ne la leh suka sgt mkn tosai ni....
tp yg aku igt dlu mmg aku xle blah dgn tosai...
masam la pe la....mcm plik je...
and aku ciap xtaw nk mkn pe bli de kt maple..
roti cnai crius aku muak...megi grg mcm heavy la plak...
and finally...
de 1 hr tu aku g maple dgn mak n adik aku...
dia order tosai & aku tnye dia...knp tosai?
hahahah...soklan yg xde jwpn...
mak aku pn terpinga je aku tnye mcm tu...
then aku pn brni mati order tosai 1..haha
lpas pekene tosai, aku pn rse tosai sdap gile babe!!!
hahaha...and smp skrg ni aku dok order tosai je...
serius!!!! mmg dh lme xmkn mende len kt maple
tp..asyk2 tosai je...hHAhahahah...
smp fmly aku pn plik...si dia lg la plik...
dlu x ske lpak maple....
skrg pntg tnye mkn kt mne aku dh teringat kt tosai..
heheheheh
and hr tu sbb mlas nk kua g maple tp teringin sgt..
aku pn search la kt Google resipi tosai,.
mcm kt bwh ni ha,...

Bahan-bahan ( 10 keping tosai )

  • 2 cwn beras -rendam 8 jam
  • 1 cwn aluthu - rendam 8 jam
  • 1 kepal nasi
  • sedikit garam
  • minyak masak
  • 1/2 labu bwg besar

Cara-cara

  1. Kisar semua bahan dengan blander hingga halus. masukkan sedikit air semasa blender. air agak-agak padan dengan bahan2 yang nak di kisarlah. kadar kecairan adunan spt apam tapai atau bg yang biasa buat apam lenggang macam tu la
  2. masukkan garam dan kacau rata
  3. peram adunan kira-kira 8 jam supaya adunan naik
  4. culup bwg dgn minyak dan sapu atas kuali rata atau non stick pan
  5. kacau2 adunan tadi. ambil lebih kurang 1 cwn atau 1 senduk adunan dan rata2kan atas kuali anda. masak dgan api perlahan atau sederhana 
Ha...begitula cara2 nk wat tosai...
tp...aku ni mcm pemalas+ pelik sket nk wat tosai ni...
rumit sket la...hahahaha
so pd sape2 yg rjin leh la cube n amalkan...
pastu htr sekeping kt rmh aku...blh? :)
Pape pn kwn2, mkn tosai ni elok...
sbb dia xbyk myk so bre berkhasiat jgk la...
and aku pn bharap 1 day nti aku akn pndai wat tosai
mcm kt kdai mamak jgk....hehehehe 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...