Thursday, May 5, 2011

Selamat Hari Ibu!


Selamat Hari Ibu!
Hee...anis ucapkan khas utk mak anis...
Puan Rusnah binti Ibrahim....
dan juga khas utk semua ibu2 di dunia ni...
Sempena Hari Ibu ni....
anis nk share kt korg smua gbr ttg Hari Ibu...
Hee...gbr ni adlh mngenai kasih syg ibu kpd anaknye..
Tp korg jgn trkjut klo gbr ni bkn manusia...
Tapi haiwan semata....
So kita sbg manusia pn blh pk kan...
Even haiwan yg tidak berakal pn sygkan ank dia...
Inikan plak manusia...ibu kita sndiri...
Jadi...hargailah kasih syg seorang ibu....:)


Cerita sang tupai dan sang anjing...

Seekor anak tupai terjatuh lalu diterkam oleh anjing sambil diperhatikan oleh ibunya di sebelah kanan gbr...


 Si anjing terus menggigit ank tupai tu....kesian!


 Lalu si ibu tupai terus menerjah bdn si anjing dan menggigit bdn si anjing tu. maka terlepaslah ank tupai dari mulut si anjing...


Si ibu tupai dgn segera melarikan anknye ke atas pokok... si anjing melopong dan terharu dgn kasih syg si ibu tupai itu...ececeh blh plk anjing terharu ye..:P


Ha...ni cerita lain plak...cerita sang monyet/beruk dan sang anjing..:D

pada 1 hari, ank beruk telah dilanggar oleh manusia ketika melintas jalan...


Si manusia hanya mampu melihat apabila si ibu beruk dgn segera menyelamatkan anknya yg baru shj dilanggar....


Tetapi dgn secara tiba2, si anjing terus berlari utk menerkam ank beruk yg sedang kesakitan akibat dilanggar smbil dihalang oleh si ibu beruk...


Si ibu beruk tidak putus asa menghalang si anjing dari menggigit anaknye...si ibu beruk terus menerkam dan menggigit anjing itu utk menglindungi anaknye..


Akhirnya, si anjing putus asa setelah diasak dan digigit oleh si ibu beruk...si ibu beruk dgn segera menyelamatkan anaknye dan membawa ke tepi jln....


Hehe...sekian cerita rakyat utk hari ni...
Sorila..anis xpndai nk bercerita...
Maklumlah dlu msuk prtndgn sjak je...xmsuk prtndgn brcerita...hihi...
Papepun cite kt atas mmg betul2 wat hati kita tersentuh....
Jadi kwn2 semua, hargailah ibu anda selagi hayatnya masih ada....
sesungguhnya kasih ibu tiada tolok bandingannya...
bagi yang tiada ibu atau kehilangan ibu,
sama2lah kita sedekahkan al-fatihah...
sesungguhnya doa ank yg soleh/solehah adalah bekal utk mereka di sana....Al-Fatihah....

"SELAMAT HARI IBU"
"ANIS SAYANG MAK SGT2..:)"
Mak saya, saya, adik saya :)


7 comments:

zuwaidah said...

sayunya bila membaca. kirim kat mak yeeee....dengan ucapan SELAMAT HARI IBU juga untuk semua wanita yang bergelar IBU.

yuhanis said...

hee...insyaAllah sis....thanks sbb sudi bace...:)

Misz Jenny said...

hari ni ke hari ibu?????

asal anjing tu jahat sgt, lempang kang

yuhanis said...

emh hr ibu wiken ni....hee sje je bg entry awl cket....amek mood hari ibu spnjg mgu....:) betul tu...anjing tu dgki kot xde ank...haha

padlie said...

Cerita yg bagus.. :D

sy mlm td call ucap selamat hari ibu kat mak.. mak kata, ahad ni la.. sy kata, itu org punya.. saya punya hari ibu awal..

Mak kita special, kena awal la kan? ;)

Entry terbaru padlie: Ada apa di IPT?

yuhanis said...

hehe...xksh pn bile2....asalkan kita kne sentiasa hargai ibu kita kan....hee

... said...

as salam..
wah! kasih sayang haiwan..

=)

takpe. usaha sikit2. lama2 jadi mantap juga kan ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...